سوفياسوفيا، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 25 روز سن داره

دنياي سوفي Sophie's World

عقده اديپ و الكترا...دكتر هلاكويي

1394/10/17 9:23
نویسنده : محمد رضا
1,940 بازدید
اشتراک گذاری

عقدۀ ادیپ بین 4 تا 6 سالگی، به این معناست که پسر در این ایام گرایش جنسی و جسمی به مادرش دارد و به همین جهت است که می تواند یک زمینه قهر و خشم نسبت به پدرش داشته باشد یا بعضی از اوقات طلاق یا مرگ پدر را خیلی اهمیت نمی دهد به دلیل اینکه می‌خواهد به مادر چسبیده باشد. بیشتر پسر بچه‌ها این ایام را کم یا زیاد می گذرانند.

الکترا برعکس ادیپ و مربوط به دختر است. دختر بچه هم بین 4 تا 6 سالگی و برخی اوقات از 3.5 سالگی گرایش جنسی و جسمی به سمت پدر پیدا می کند. به همین جهت با مادر مسئله پیدا می‌کند. حال اگر پدر و مادر به درستی برخورد کنند بچه‌ها این عقده را پشت سر می‌گذارند و پسر با پدر و دختر با مادر خودش را همانند identify می کند.

این ضربه آنچنان شدید است که دو اتفاق می افتد:
1- تمام حافظه به نوعی پنهان می‌شود و ما حافظه قبل از 5 سالگی را نداریم.
2- تمایل جنسی به نوعی کاملأ برای 6 سال از کار می‌افتد.

بعد از اینکه پدر و مادر به درستی با این عقده‌ها برخورد کردند بین 6 تا 12 سال تمایلات جنسی وجود نخواهد داشت ولی 4 گرایش علمی، هنری، ارتباط دوستی با دیگران و ورزش در بین این کودکان پیدا می‌شود.
بنابراین، چهار دیواری سالم بچۀ 6 تا 12 ساله علم و هنر و ورزش و دوست است. این ترکیبی سالم برای برای کودک سالم است.

در حالیکه اگر بچه ای عقده ادیپ و الکترا را پشت سر نگذارد علاوه براینکه از نظر تمایلات جنسی مشکلاتی را پیدا می‌کند یا بسیار زیاد می‌خواهد و با هر کسی همخوابه می‌شود یا اصلأ این تمایلات را دوست ندارد و به عنوان امر بد کثیف چنین و چنان نگاه می‌کند و معمولأ می‌تواند به سوی بزرگسالان یا خیلی بزرگسال تر از خودش گرایش پیدا کند.

اختلالات شخصیتی هم در این اشخاص تقریبأ قطعی است؛ در دخترها حالت‌های هیستیریانیک histrionic و نوع شدید هیجانی و ناپایدار border line و در پسرها حالت‌های خود شیفتگی narcissism خودش را نشان می‌دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)